En riktigt god jul

Det är en speciell dag idag, det är julafton. Jag låg och sov som en fågel, med täcket uppdraget till hakan när pappa kom in imorse och väckte mig o sa att det var frukost. Gick upp, på väg till köket ser jag granen stå och lysa i all sin prakt. Vi började för många år sedan med en tradition som gick ut på att vi fick lite morgonpresenter, i form av en tidning, tuggumi och en daim (syftet med det hela var helt till föräldrarnas fördel, då vi satt tysta under den första timmen av julaftonsstöket och inte sprang ivägen för dem medans de pyssla med mat, dukning och städning). Och som väntat låg det några paket under granen, det första pappa säger till mig med ett flin på läpparna när jag stiger in i köket är - har du sett att tomtenissarna har varit här redan? Det är så skönt att han har barnasinnet kvar.
   Julfrukosten var helt enkelt perfekt som den alltid är på julafton, skinkmacka, juice, kaffe och skratt. Men förväntningarna som förrut fyllde rummet när vi var mindre är inte längre lika många, man känner inte samma känsla direkt efter Kalle Anka då man visste att tomten precis skulle komma, på ett sätt så är det skönt, man har ju blivit vuxen.
   Jag sa faktiskt till mamma och pappa att jag inte behövde ha några julklappar alls i år, det är inte det jag värdesätter elr lägger vikten på, visst är det kul, men jag skulle klara mig precis lika bra utan. Jag är glad bara jag firar jul med familjen och släkten, i ett hus som fullständigt skriker ut julens färger och toner.
   Frukosten blir i sinom tid avdukad och mammas stresspunkt höjs en ribba då hon tänker på allt som måste fixas innan släkten kommer. Jag lägger in en hjälpande hand i köket, kör lite ärenden och småhandlar åt henne o pappa för att hjälpa till. Det är ju trots allt jul :D
   Klockans timma var slagen och utanför körde en bil upp och parkera bredvid huset, farmor, faster, fasters man och en kusin stegar ut ur bilen och upp mot vår dörr.   Välkommna välkommna.

Köket börjar lukta julmat och vi alla gör oss redo för att hugga in på frestelserna. Micke (kusin) är inte sen att ta fram snappsen och höjer ett glas för julen, det är ju en speciell dag idag, det är ju julafton... Man hinner få i sig några snappsar och öl innan julmiddan är över. Fullkomligt proppmätt sätter jag mig i soffan framför tv:n ett tag, får sällskap av Camilla o Ola.
   Sedan växlar jag mellan kalle anka o datorn, min bror tycker det är olagligt att inte kolla på kalle anka o hans gäng, fast han sett det 21 ggr sitter han fortfarande klistrad i år igen :P
   Efter kalle försvinner faster ut en sväng efter att ha dragit klassikern: ska bara gå och köpa tidningen
Sen knackar det på dörren, Camilla blir helt i extas :D (även pappa, och de andra vuxna ser minst lika roade ut)...
   Tomten kmr in och skådespelet börjar, fastän Camilla är minsta barnet (16 år) och vet att tomten inte finns (iaf inte hos oss :D) så spelar de fortfarande på som om vi var 4 år... Tomten rabblar på om att det är kallt ute och att han/hon varit hos många barn inatt etc etc. Pappa räcker fram en stol och ber den trötta tomten sitta ned. De säger att de har tomte för Camillas skull men jag vet nog att de vuxna också tkr det är roligt att få känna sig som barn igen, man fullkomligt ser skratten springa mellan dem i rummet, inte en sekund är tyst elr ledsam. Detta är dagen då gamla kan känna sig unga igen, men det är ju som sagt en speciell dag idag.

Jag fick bla en skiva (guns n roses nya), en film (Zodiaz), parfym, presentkort, pengar och godis. Pappa tar sedan fram wiskeyn och bjuder friskt runt till alla som vill känna en brännande känsla i halsen, man lever ju bara 2 ggr så jag tackar såklart ja. Man känner sig lite dåsig av all mat man tryckt i sig, jag lommar iväg till mitt rum å lägger mig för att lyssna på min nya skiva, det låter inte som GnR men fortfarande bra. Efter ett tag ska släkten bege sig hemmåt så säger adjö i hallen och går sen till datan. Tiden rullar så sakterligen frammåt. kl 20.00 ropar pappa att det är tomten är far till alla barnen på tv, jag gör mamma å pappa sällskap i vardagsrummet framför tv:n. Tror aldrig jag skrattar så mkt åt en svensk film som jag gör åt den, det är fullkomligt briljant :D. älskar den. Lite julgodis kmr fram, efter filmen sätter vi oss i köket och äter skinkmacka och dricker julmust. Ola joinar oss, camilla är hos en kompis... Känns skönt att sitta där kl 22 och äta smörgås, skönt att vara med familjen. Efter det beger sig mamma o pappa till midnatssmässan i kyrkan, jag sätter mig vid dej käre vän, se kmr Camilla hem o vi uppdaterar varandra om vad vi fick osv... Sen nu funderar jag på att förflytta mig till tv:n igen, Camilla ropa o sa att det var Armageddon på tv. Var ju längesen man såg den...

Idag har jag även skänkt många tankar till dem som inte har det så bra som oss andra, till de hemlösa, till de sårade och uppgivna, till de fattiga, till de svältande, till de som behöver en tanke. Jag tkr ni alla som läser detta ska säga till era närmaste att snälla, skicka en tanke till dem som har det sämre än er innan ni lägger er, man måste ju börja nånstans... Och jag lovar er, det finns folk som har det sämre...

En liten flicka kollade på medans när några vuxna hade en djupgående diskussion om rasfrågor, hon gick fram och sa: det spelar ingen roll om vi alla har olika hudfärg, vi alla har ju samma färg på hjärtat. Om alla vore så smarta som denna 5-åring, skulle världen vara en mkt bättre plats att leva på.

  
Sist men inte minst skulle jag vilja önska er alla en riktigt, riktigt god fortsatt jul... Må all lycka le mot er. Och börja tänka på ett nyårslöfte ni ska försöka hålla, det löftet kanske kmr bringa lycka med sig, för det är ju en väldigt speciell dag då, det är ju nyårsafton, de hoppandes och trånades dag.





   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0