tillagnad lil' C

hej syster yster... snalla skaffa dig en blogg du med sa att jag kan folja med i ditt liv hemma i Sverige... vill ju halla img uppdaterad om du traffar nan snubbe elr liknande hemma...  och for att det alltid ar kul att lasa saker som hander hemma... saknar dig + resten av familjen... brukar borja skratta nar jag tanker pa Friends ibland..

total frihet

vi ar tillbaka pa relax resort efter att vi utforskat Koh Pga-nang... Koh Pga-nang var sagoligt vackert med helt turkostgront vatten och en sand som skimrar till och forblindar en for ett ogonblick... Har pa relaxresort pa koh samui fick vi valdiga leenden nar vi checka in, de kane igen oss sen forra gangen vi var har och ar otroligt trevliga... vi fick ett annat rum nu med en balkong som liksom ar tackt av gronska.. solen nar aldrig fram till vara fonster och det ar lite lattande med tanke pa att solen mitt pa dagen ar foradisk... helst av allt vill jag sitta pa var balkon, kanna brisen fran havet och bara vara... sa jadra skont med min o jockes resa... vi behover inte tanka pa att vi maste till jobbet om 2 veckor eller att vara rakningar laggs pa hog hemma, jag har inget jobb for tillfallet och de enda utgifterna jag har ar de jag gor pa resan...  den friheten tykcer jag att alla ska fa kanna, total frihet ar det absolut vackraste som finns... nu ska vi ata o sen ska jag satta mig i min djungel och bara vara...

funderar pa att skriva en bok om min resa forresten...

knocking on heavens door

Koh Samui

uppdate mina kara fa foljare av min blogg :P... vi tog oss fran Koh Phi Phi till Phuket Town med bat saklart, lika vackert som ditfarden, nar vi kom fram till Phuket town hade vi inte bokat nagon taxi men en kille slangde in oss i en buss med massa annat folk o fraga vart vi skulle, vi sa vart hotell och han skjutsa oss dit kostnadsfritt, han trodde forstas vi hade betalt vid en travel agency innna. lite roligt.. i Phuket town skaffa vi oss en personlig tuk tuk chauffor (tuk tuk = liknande taxi)... han korde oss till en restaurang, dar at jag hajfenssoppa... sen till en typ affar med det mesta. jocke kopte tofflor,, jag tyckte det var mest spannande att se hur manga fosaljare som foljde efter mig for att se om jag skulle kopa natt, jag hann rakna till 5 sen drog vi :D bada, chilla o la oss ratt tidigt. vi hade 6 timmars bussfard o 2 timmars batfard dagen efter till Koh Samui,,, bussen hade dock AC sa det var otroligt skont.... har pa Koh samui ar det som ett mindre himmelrike,,, folket ar sjukt trevliga, maten god o olen billig... allt man kan onska sig... vi har aven bestallt oss varsin host jacka som en skraddare syr iordning at oss... nu pa hotellet som jag bor vaknar jag om morgonen av att en tjej som jobbar pa hotellet sjunger.. inte fel med tanke pa att hon sjunger valdigt vackert... vi har nyss atit mat dar det bjods pa live musik och grymt god mat... sen sa ar ju alla sa otroligt artiga, tillomed tjejerna som ryckte i mig och fraga om jag ville ha massage fragade hur jag madde.. hahaha, sa dock nej till massagen... imorrn hoppas jag o jocke pa sol sa vi kan ligga vid stranden, som forresten ar kantad av barer och restauranger... nu ska jag nog fortsatta att njuta av de inte alls svala natten..

adios amigos

Phi Phi islands

nu befinner vi oss pa phi phi oarna,.. vi kom hit igar med bat fran phuket,,, sjukt javla fint har assa... trevligt folk och mestadels molnigt men varmt for det... imorrn ska vi till Maya bay over dagen, det var dar de spela in ''the beach''... det ska bli roligt att se... for trott nu sa slutar skriva nu... hej da sa lange

Phuket

Hej varlden, just nu sitter jag pa ett internetcafe bredvid vart hotell, i staden Phuket.

fick skjuts till arlanda i sondags morgon, kl 07.50 gick planet till munchen.. val i tyskland fick vi vanta i 9 timmar ungefar, gick anda ganska fort, var ju en gigantisk flygplats att untforska, och da menar jag verkligen gigantisk. >) flyget till thailand sen tog 10 h, och det var en oerhort lanf och seg resa, men vi visste att nagot roligt skulle komma ut av det hela sa vi genomlevde det med... framme i phuket sen tog vi hand om varat bagage och ca 10 m utanfor tullen hittadejag jocke (han gick lite fore) pratandes med en txichauffor,, det tog alltsa ca 2 sek i thaialnd innan de borjade dra i oss, men stenharda som vi var gick vi vidare och tog en anna taxi och akte en timmes taxi, (100 kr) till Patong beach, dar checkade vi in pa ett hotell och la oss o sov med en gang, for oss var ju klockan 3 pa natten... sen kakade vi, sjukt billigt, hade en transa som servitris, det ni... sen kopte jag det som loste alla mina bekymemr: en hatt ;D sa nu ser jag verjkligen ut som en turist, haha... sen givk vi till en bar utanfor hotellr och var dar tills det dax att lagga oss, fran varat hotell har man utsikt over en de av staden och en massa barer... vi bor pa 6;e vaningen, anda star folk och ropar pa oss sa fort vi gar utanfor dorren,, de ville vi skulle komma till deras barer etc... aj nu ska jag ga ivag en svanf, jocke ska kopa en klocka tror jag,,, cia varlden,

There and back again

Någon dag runt jul år 2007...

Jag, Simon, Kim och  plingar på dörren hos Jocke, vi ska vara där och förfesta lite innan vi ska ut på krogen... Men fyllda systempåsar fyller vi upp Jockes kylskåp till brädden. Den första ölen låter sig inte vänta, inte den andra, elr den tredje heller... Så medans ens ögon blir mer och mer glansiga, medans ens sinne blir mer och mer borttappat har vi som vi själva sa, världen framför våra fötter och att vi inte bara ska jobba och slita hela tiden utan man måste unna sig att ha en rolig tid också... Efter en stund hämtar simon kortlek och försöker beskriva ett roligt kortspel som han spelade förrut en gång, alla nickar artigt med på hans förklaringar. Jag nickar också med men mina tankar befinner sig inte kvar i Jockes vardagsrum längre... Jag svävar över vita stränder och svala nätter som bara bedövas av hög musik från stranden, helt plötsligt bestiger jag ett högt berg på ett land "far, far away"... Till sist skakar jag av mig tankarna och öpnnar en till öl, försöker förstå kortspelet och har bestämmt mig för att "supa mig riktigt jävla redlös".. (som man säger)...
   Efter nån timmes utfyllnad av blodet i kroppen säger Jocke nånting som jag med en gång reagerar på: Faan, va roligt det skulle vara att resa till typ Thailand och se sig om lite grann...

Jag är inte sen att haka på och vi bestämmer oss för att ta en resa tillsammans. som allt annat som sägs på fyllan tror man det är fyllesnack, men kände på mig att detta inte var av denna sort... Dagarna efter kommer samtalet om resan upp på tapeten igen och vi pratar om det i nyktert tillstånd (att föredra)... Vi blir mer och mer sugna på att lämna Sverige när vi väl börjat prata om svalkande drinkar på en strand vid helt klarblått vatten... På skoj säger vi att vi kanske skulle dra iväg tillsammans, dessa tankar förföljde mig överallt och efter några dagar bestämmde vi oss för att jobba och spara pengar så skulle vi kanske se om det var möjligt...

Varenda rödvinssås jag gjorde på jobbet, för varenda oxfile jag helstekte fanns bara tankarna om att nån gång sitta på flyget mot oändligheten... Vi hade som mål att försöka resa nångång efter sommaren (om den stora frågan om pengarna skulle lösas)... Ju närmre in på våren tiden gick ju mer och mer gick det upp för oss att det nu bara var en fråga om tid, vi ville spendera sommaren hemma med familj, vänner, grillning och festande... Och en sådan toppensommar vi fick också.. Jag slutade mitt kockjobb i Sthlm för att komma hem över sommaren och för att sedan resa i början av hösten... Vi tyckte tiden gick så otroligt långsamt, men vipps, så sitter jag här dagen före resan och har en känsla av påträngande panik nånstans i bakhuvudet.. Kommer allt gå bra?, Kommer man glömma något att packa ned?, Är alla försäkringar och allt pappersjobb klart?.. Men jag har kommit på att man kan sitta hur länge som helst och bara gräma sig och endå inta komma på något.. Så jag tar överraskningarna som de kommer, beväpnad med både myggsprej och livsförsäkring...

Så min dröm är äntligen här för att ta sin början. kl 03.30 måste jag gå upp i natt för att få skjuts till Arlanda av mamma å pappa. Vi ska möta upp jocke och hans föräldrar på vägen... Min dröm om ett främmande land med nya kulturer, med stränder som är vitare än snön och med en sol som är så varm så att man bränner sig bara genom att kolla på den...

Det mina systrar och bröder, var hur tanken och början på sagan om resan "There and back again"  tog sin form.

Om ni är nyfikna om min resa så kolla gärna in resdagboken.se, där heter jag segerberg88...
ska försöka uppdatera så ofta jag kan...

For now, ta  hand om er se till att jaga er dröm, för det kan bli det bästa ni gör...

32 timmar,1920 minuter

I denna stund sitter jag i köket med ett glas rödvin (gör rödvinssås och var tvungen att smaka på vinet, samt att det är så jävla sofistikerat) och kollar ut över träden som omger vårat grannskap, solen somnar så sakteliga in över horisonten och sänder sensommarkvällar-signaler till alla som vill... Jag har förberett helstekt fläskfile, potatiskroketter (som jag gjort själv) sallad och rödvinssås till varmrätt... till dessert blir det egengjord daimglass och jordgubbs-couli (kökstermer för jordgubbsås)... jag fick lust att laga lite mat till min familj då denna kväll är den enda kvar i Sverige för mig, eller är hemma imorrn med men då måste jag fokusera på att inte lyckas glömma någonting när jag packar. och om exakt 32 timmar måste jag gå upp för att ta bilen till Arlanda och för att därefter flyg mot Thailand... Ojaa va jag längtar och ser fram emot detta...
   Idag har jag inte gjort så mycket, mest tagit det lugnt, suttit vid datorn, Fanny var här och sa hej då också, Trevligt Trevligt... Mest njutit av att vara hemma faktiskt...
   Lite Red hot chili peppers på i bakgrunden också...En klump från hjärtat har släppt också, allt pappersarbete är klart inför resan, kopia på pass m.m... Så nu är det bara väntan kvar, och den är faktiskt inte så farlig längre...Skulle bara säga att ni som kollar i denna blogg antagligen också har tillgång till min resdagbok, ni får gärna lämna en kommentar i denna blogg eller resdagboken.. där heter jag segerberg88...
   Nu medans ljudet av slow cheeta lägger sig i köket doftar det godare och godare för varje sekund, väntar bara på att mamma, pappa och camilla kommer hem från stan så ska vi äta...

Kommer att berätta en historia imorrn om hur drömmen om en resa blev verklighet, Stay Tuned, baby...

If you've got love in your sights
Watch out, love bites

Tvivelaktiga högre makter

Lord, can you hear me now? Or am I alone...

Som vanligt, alltid efter nattens inbrott blir man lika pigg som ett barn på julafton... helst av allt skulle jag vilja sova i en sådär 5 dagar och vakna upp i Thailand så man slipper väntan... hmmm mena ju paniken, ångesten och nervositet...
   Så om det nu finns en gud (oerhört tvivelaktigt) så ber jag dig att få dessa återstående dagar att rusa fram... Tack på förhand, du allsmäktige.

Har man gjort idag då?, kollat på Friends, käkat, suttit vid datorn och varit hos Vickan och träffat hennes mamma och Freja, Gud va hon vuxit på senaste, menar inte mamma :p Leka livfull och rolig som förra gången jag träffade henne (än en gång, inte mamman)...

Fick mitt intyg från doktorn idag också, väldigt tacksam för det med tanke på att det liksom lossnade typ 5 kilo bly från mitt hjärta i samma sekund... Så jag tackar något högre väsen för det, hmmm vi kan ju kalla dej för Jenny...
   Vem har förresten bestämmt att "gud" ska vara en man? På alla bilder när man försökt avbilda gud är han ju en vitskäggig medelsvensson man med för stor panna ungefär... Tvi Tvi, där alla kvinnor i världen, kan ni tala om könsdiskriminering...

Åfan kom en jäsp nyss, kanske ska försöka få besök av John Blund nu då? Okey that sounds really, really gay... men jag är säker i min själv så jag välkommnar honom, haha... Så medans jag nu ska sova ska jag försöka hålla ena ögat uppe medans jag hör om en kvinna som sjunger om vad hon skulle göra om just du var en segelbåt...

Men du är ju inte Jenny...

If you were a cowboy I would trail you,
If you were a piece of wood I'd nail you to the floor.
If you were a sailboat I would sail you to the shore.
If you were a river I would swim you,
If you were a house I would live in you all my days.
If you were a preacher I'd begin to change my ways.

up, up, and away!

... ingenting vettigt att skriva, Ingenting... det står helt still min skalle förutom en rastlöshet som gnager så fruktansvärt i hela mig... Jag orkar inte vänta i ett par dagar till på att vi ska åka...Jag vill åka nu... Jag vill se något nytt nu...Jag vill uppleva...Jag vill se vad världen bjuder på...Jag vill så mycket just nu...